Telenorbutikken har fått på plass en ny, landsdekkende butikkjede på rekordtid med alle tilhørende forretningsprosesser.
Ved hjelp av en effektiv hovedkontorløsning og brukervennlige løsninger i butikkene, får de ansatte mer tid til salg og service til kunder i butikk, samtidig som hovedkontoret både er servicesenter for butikkene og har de nødvendige styringsverktøyene for moderne og effektiv butikkdrift.
– Pearls løsninger har gitt Telenorbutikken mer tid til salg og kundeservice, som er butikkjedens primæroppgave. Systemene er dessuten så enkle og logiske at nye butikkansatte blir operative så å si uten opplæring, sier Erik Kluften, IT-sjef i Telenorbutikken, Telenor Norge.
En viktig omlegging
Telenorbutikkens forrige butikkdatasystem var i realiteten utdatert.
– Vi startet en prosess med innhenting av tilbud fra forskjellige aktører i Norge, og bestemte oss sluttelig for SAP/Heads og Pearl som leverandør.
– I utgangspunktet var det forrige butikkdatasystemet altfor «åpent», og lite sentralstyrt. Eksempelvis kunne hver butikk legge inn varer selv og styre prisingen. Vi ønsket å styre dette sentralt; flytte arbeidsoppgaver fra butikk til administrasjonen. Butikkene skal etter vår mening ikke administrere et sentralstyrt ERP-system, deres primæroppgave er å selge varer, abonnement og tjenester, sier Kluften.
Kluften sier videre at Pearl var en opplagt samarbeidspartner for å få iverksatt den viktige omleggingen.
Fremoverlente eksperter
– Vi valgte Pearl fordi deres eksperter var mest fremoverlent; de fant løsninger på omtrent alle tilbakemeldinger vi ga dem. Vi igangsatte utrulling av systemet i januar 2015 og ble operative i april, rett etter påske.
IT-sjefen er veldig fornøyd med hvordan Telenorbutikken og Pearl jobbet sammen underveis.
– Vi har hatt et dynamisk og konstruktivt samarbeid med Pearls utviklere og løsningsarkitekter under hele prosessen. Vi har kunnet sitte sammen i en god dialog og løse alle problemer, og vi er glade for å ha Pearl med på laget. La meg også føye til at systemet ble levert til avtalt tid og budsjett.
Bedre oversikt og live data
– Vi har fått flyttet en del oppgaver fra butikk og over til sentralt hold, blant annet styring av priser og varer. Vi har fått samlet data og fått mye bedre oversikt over hva vi selger, hva vi kjøper inn og over økonomien.
Kluften berømmer SAP og kaller det systemet for fremtiden:
– Vi får for eksempel live data fra alle butikkene vedrørende innkjøp, salg og regnskap, når vi vil og hvor ofte vi vil. Disse dataene blir dessuten presentert på en enkel og lettfattelig måte i vårt nye intranett (lansert september 2015).
– Vi er også veldig fornøyd med POS-systemet (Heads) som benyttes på butikkenes terminaler. Det er enkelt, og nye butikkmedarbeidere kan ta systemet i bruk uten noen særlig opplæring.